[Recenze hry] The Tiny Bang Story je pixel-hunting adventura dotažená k dokonalosti

Pokud jste již někdy hráli nějakou typickou old-school adventuru na počítači, možná jste se setkali s označením pixel-hunting. Toto anglické sousloví, doslovně přeložené jako ‚lovení pixelů‘, má svůj původ právě v adventurách. V tomto druhu her jde totiž o to, něco na určitém místě najít, sebrat a někde jinde to použít. Často se ovšem jedná o titěrné věci, které nejsou na obrazovce vidět ať ostříte zrak a kulíte oči sebevíc. Jedinou možností v takových případech bylo, jezdit náhodně myší po levelu, dokud se kurzor myši nezměnil z šipky na nějakou funkční ikonu.

The Tiny Bang Story je opravdu adventura, která na pixel-huntingu přímo staví. Ač je původně tato herní vlastnost braná jako něco negativního, v této krásně malované hříčce tomu tak není…alespoň né vždy. Pojďme se tedy projít do tohoto čarokrásného světa mušek, oken, puzzle, divných lidí a zvláštních strojů, abychom si představili hru s názvem The Tiny Bang Story.

V TTBS se setkáte s různými postavami…

…i roztodivnými vynálezy…

…které vám pomohou dokončit úkol

Ovládání

Po spuštění hry, jejíž načtení trvá na můj vkus trošku dlouho, se dostanete do prostředí, ve kterém vidíte jen částečně odkrytý svět do něhož velmi záhy vstoupíte. Pokud chcete, můžete si projít nepatrné nastavení, které se skládá ze zapnutí/vypnutí hudby/zvuků a z možnosti změny profilu. Poté vám nezbude nic jiného, než zmáčknout tlačítko ‚Play‘ a nechat se poučit o tom, jak tuto pohádku ovládat.

Naučit se jak s hrou zacházet vám pomůže průvodce v prvních několika tazích, nicméně na spoustu věcí musíte přijít sami metodou pokus omyl. Instruktáž je udělána velmi dobře a hned na začátku je vám malou šipečkou ukázáno, že máte sbírat malé puclíky (nesnáším slovo ‚pucle‘ – anglicky puzzle, ale s ‚puclíky‘ se ještě dokážu srovnat), které se po vašem dotyku uvolní a zařadí do alba na pravé straně obrazovky. Po první šipce, a prvním kousku puzzle, vás šipka začne posouvat stále dál a ukazuje vám jak na hru.

Přecházení mezi obrazovkami se neřídí tahem prstu po displeji, jak jste zvyklí třeba u prohlížeče obrázků, ale musíte do další lokace přejít nějakým aktivním prvkem. V první obrazovce to je přes zmáčknutí čudlíku a vstoupení do dveří, v jiných lokacích to může být třeba poklop, šipka, žebřík nebo cokoliv jiného. Posouvat se po lokaci, ve které se zrovna nacházíte, můžete standardně posouváním prstu po displeji, budete ovšem ohraničeni jen tou lokací, kde zrovna jste. Zvětšování a zmenšování obrazu přitahováním respektive oddalováním dvou prstů po displeji většinou taktéž funguje.

Postup ve hře

Poté, co se zběžně se hrou seznámíte, začnete plnit její roztodivné úkoly. Kromě sbírání kousků puzzle, které poté použijete pro dokončení kompletního obrazu vašeho světa, budete mít vždy něco za úkol, co vás posune do dalšího levelu. Že musíte doplnit sbírku určitých předmětů zjistíte vždy, když na předmět, který potřebuje doplnit, kliknete. Lepší to bude na příkladu. V prvním levelu vás naváděcí šipka navede na nekompletní žebřík, který se skládá z jakýchsi ohnutých trubek. Jakmile na nekompletní žebřík kliknete, v pravé části obrazovky se vám objeví, že máte nasbírat pět kousků těchto ohnutých trubek a hned vám nápověda ukáže, kde hledat první kousek. Na ten stačí ťuknout prstem, jedna část přiletí do sbírky a z čísla pět se rázem stane číslo čtyři. Musíte tedy najít ještě čtyři takovéto trubky. Poté se můžete k tomuto žebříku vrátit a posunutím kompletního (zeleného) čtverečku z pravé strany obrazovky na nekompletní žebřík, tento spravit. Takto napsané to zní trošku složitě, ale jakmile zjistíte co a jak máte dělat, připadne vám to mnohem jednodušší.

Po určité době hraní zjistíte, že tato hra je původně určena pro tablety, protože hledání titěrných objektů na titěrném displeji, i když má, jako ten můj, přes čtyři a půl palce, je občas dosti náročné. Občas navíc musíte ťuknout opakovaně na místě, kde víte, že jde něco sebrat, aby hra zareagovala. Není to ovšem nic moc závažného a nejedná se o splašené ťukání po displeji, abyste něco dostali do vaši sbírky. Problém malého displeje zjistíte také ve chvíli, kdy máte v pravé části obrazovky více úkolů, které máte splnit, tedy více objektů, které musíte sebrat. Když totiž na nějaký ťuknete a všechny se vám rozbalí, ten/ty úplně spodní neuvidíte. Zatím jsem ovšem nenarazil na výrazný problém, abych se kvůli tomu někde zasekl, protože stejně většinou výše uvedené úkoly splníte dřív než se dostanete k těm nižším.

Kromě nutnosti uchýlit se k pixel-huntingu, se často setkáte také se zajímavějšími metodami vyřešení úkolu. Jednou to je seskládání lokomotivy podle obrázku, jindy přepínání barevných světýlek v určitém pořadí, nebo skompletování na několik kousků roztrhaného obrazu. Většina těchto úkolů je zajímavá a zábavná, občas se ovšem najdou i nudné, dlouhé a nezajímavé úkoly. I když…ten byl asi zatím jen jeden z těch patnácti, dvaceti, co jsem doteď dokončil. Pomoc s každým takovým úkolem hledejte vždy pod otazníkem v pravém horním rohu.

Když nevíte kudy kam

Pokud si nebudete vědět rady, kde máte jednotlivé kousky hledat, jsou tu pomocné modré mušky, které vám poradí. V pravém horním rohu máte dvě ikonky. Ta levá, s okem, vám po jejím stlačení ukáže aktivní prvky. Tedy dveře, poklopy, truhly, vchody, vstupy, šipky a podobně. Ta pravá, s otazníkem, se musí nejdříve naplnit. Naplní se tak, že budete klikat právě na ony pomocné mušky, co vám lítají po obrazovce. Když na mušku kliknete, ta odletí k otazníku a ten se o malinko více zaplní. Chce jich to asi tak dvacet, než se otazník naplní a červená muška z něj zmizí. Poté, pokud je na obrazovce nějaký schovaný aktivní prvek, třeba částka puzzle, koule, špendlík, nebo jiná prkotina, kterou k něčemu potřebujete, vyrazí tato červená muška z otazníku směrem k místu, kde lze něco najít a kolem něj krouží tak dlouho, dokud na onen skrytý objekt nekliknete.

Verdikt

The Tiny Bang Story je velmi pěkná, vtipná, inteligentní adventura, u které se budete bavit dlouhé hodiny a to nejen proto, že vyřešit některé úkoly vám zabere déle, než byste na první pohled čekali. I přes svou občasnou složitost, se hra téměř vyhýbá upadání k nudnosti či stereotypu, případně frustrovanosti z toho, že se vám nedaří level dokončit. Občas je nicméně lépe si od hry odpočinout a vrátit se k ní další den, protože to vám všechno najednou bude připadat tak jednoduché a logické.

The Tiny Bang Story je momentálně ve slevě za dvacku, ale pokud se nechcete hrnout do nákupu hned, můžete nejprve vyzkoušet demo, které je samozřejmě zdarma. Musím říct, že se velmi těším, až si tento krásně titěrný příběh vyzkouším na pořádném desetipalcovém tabletu…

3 komentáře: „[Recenze hry] The Tiny Bang Story je pixel-hunting adventura dotažená k dokonalosti“

  1. Dobrý den, nerada vám kazím radost, ale tu hru do konce nedohrajete.
    V pasáži, kde je třeba nastavit růžice kompasu do kříže, jsem zůstala stát.
    Můžete točit kolečky den, týden, měsíc….a potřebná kombinace stále nepřichází, je to totiž otázka náhody. Kříž musí sedět přesně. A tak točím, točím…….:((((
    Helena

    1. Myslím, že vím co máte na mysli a já s touto pasáží problém neměl…pár minut a bylo to…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *